Every so often we come up with words of wisdom that we wish to share with the people around us.
Some of the articles below are long reads – some are short.
Some are in English – some are in Danish.
Here are a few articles describing different takes on solutions, users and business. They might not be the traditional takes. We try to think differently when addressing it-projects. Read at your pleasure (& peril!); and feel free to let us know what you would like to hear our take on.
on Business & Users
Fra d. 28. juni 2025 er der krav om at de fleste “essentielle” digitale produkter inden for banker, forsikringsselskaber, transport og e-handel er tilgængelige for alle typer brugere – også dem, der oplever permanente eller midlertidige funktionsnedsættelser. Det gælder både offentlige organisationer og alle private virksomheder, der sælger til EU-kunder.
Læs med her for at få en idé om, hvad det egentlig betyder.
I 2020 indkøbte den offentlige sektor samlet for cirka 380 mia. kroner fordelt på mere end 2700 EU-udbud. Men det kan være dyrt for den offentlige sektor at komme til det punkt, hvor de kan indgå en kontrakt med en leverandør.
Den digitale økonomi tvinger pensionsselskaberne til at gentænke deres forretningsmodel for at øge deres relevans hos kunderne.
Er user stories vejen frem? Eller er use cases bedre? Eller en af de mange andre bud på metoder til formidling af krav?
Alt for mange IT og e-Commerce-løsninger er baseret på mavefornemmelser. UX er en viden-baseret disciplin, der kræver en seriøs stillingtagen til, hvad kundernes behov er.
on Projects
De agile metoder var netop et forsøg på at komme en hæsblæsende verden i møde med en mere fleksibel tilgang, som kan absorbere skiftende krav bedre. Men spørgsmålet er, har forsøget været en succes?
I denne podcast kigger vi på den rejse, man skal igennem som en offentlig virksomhed, når man gerne vil købe et nyt IT-system. Der er nogle trin i den rejse, man ikke kommer uden om, men som byder på en række udfordringer.
Hør om de problematikker, der kan opstå, hvis man ikke bygger et godt fundament for en fælles forståelse – og hvordan brugen af UX-metoder i it-udviklingsprocessen kan bidrage til at gappet mellem brugerbehov og it-løsning reduceres.
Styregruppemøderne er projektlederens mulighed for at få trukket af på vigtige beslutninger, samt at få forankring og ejerskab i styregruppen på risici, der kræver høj bevågenhed.
At få uddelegeret ansvaret for risici til flere styregruppemedlemmer er en god måde at styrke deres engagement på og bidrager til projektets fremdrift og succes.
The steering committee meetings are the project manager’s opportunity to make important decisions and to secure buy-in and ownership from the steering committee on risks that require high attention.
Delegating responsibility for risks to multiple members is a good way to strengthen their engagement and contributes to the progress and success of the project.
Denne artikel omhandler et projektledelsesværktøj, som Trustworks’ projektledere har udviklet. Værktøjet identificerer udfordringer og leverer en “Tilstandsrapport” på dit projekt. Tilstandsrapporten kan både bruges i et igangværende projekt, eller når det er afsluttet.
Vandfald, DevOps, Agile i dens talrige facetter – der findes uendelig mange måder at drive projekter og forretningsudvikling på. Ifølge os har de alle det til fælles, at inddragelse af IT-arkitekter i forretningsudviklingen skaber stor værdi. Vi ser dog ofte, at IT-arkitekter forsat bliver involveret for sent i forretningsudviklingsprocessen. Konsekvensen af dette er tilbageløb og længere time-to-market.
I denne digitale tidsalder mærker private såvel som offentlige virksomheder et øget pres på at digitalisere IT-systemer, services og produkter. Disse skabes ofte i samarbejde med andre virksomheder, og derfor handler det i høj grad om at finde de bedste partnere i markedet.
Strategisk Sourcing handler om at vurdere og udvikle sin forsyningskæde til de lavest samlede omkostninger.
Som konsulenter i mange forskellige organisationer, oplever vi særligt to forhold:
A) Mange har vanskeligt ved at få afdækket behovet, inden kravene til løsningen defineres
B) Fagfolk arbejder ofte uafhængigt af hinanden indtil sent i processen, hvilket medfører at den
fælles forståelse udebliver.
As consultants in many diffrent types of organisations we have seen two particular challenges:
A) Many forget to undcover the underlying need before the requirements are defined
B) Domaine experts often work independently until very late in the proces – so a shared understanding is missing
on Solutions
I en tid, hvor data kan betragtes som en ny valuta, er Data-Driven Decision Making (DDDM) blevet et afgørende strategisk værktøj.
Sagt med andre ord, så opbevarer nutidens succesfulde virksomheder ikke bare data; de udleder aktivt indsigt fra data, så de kan træffe bedre beslutninger.
In an era where data is the new currency, Data-Driven Decision Making (DDDM) has emerged as a vital strategic tool.
Data-Driven Decision Making (DDDM) is the process of making organizational decisions based on actual data rather than intuition or observation alone.
Data er i dag et af de mest værdifulde og eftertragtede aktiver, men der findes dog fortsat et enormt uforløstpotentiale i brugen af den. Derfor bestræber de fleste organisationer sig på at lære at udnytte data bedre.
Eftersom integrationer er den mest effektive løsning til at flytte rundt på og anvende data, stiger vigtighedenaf organisationers integrationskapabiliteter på dette område markant år for år. Alle organisationer tvingesaltså til enten at udvikle disse kapabiliteter internt eller at gå ud og købe dem i markedet.
Denne artikel guider dig til, hvordan din virksomhed kan forholde sig til platforme ved at give dig viden om følgende: 1) Platforme og hvordan de påvirker værdikæden, 2) Fire essentielle karakteristika ved platforme, og 3) Anbefalinger og muligheder
Digitalization of our societies powered by the Fourth Industrial Revolution (4IR) offers many benefits and poses many challenges. However, one of the most important benefits often goes unmentioned: Digitalization’s potential to end numerous types of crime.
on Cyber Security
Cybersikkerhed… gælder alle organisationer
Cyberkriminelle angriber organisationer af alle størrelser og typer, derfor kan ingen organisationer i dag se sig fri for truslen om cyberangreb.
Du kan beskytte din organisation mod truslen, ved at praktisere grundlæggende principper for cybersikkerhed.
NIS2 har til formål at sikre, at den stærkt stigende digitalisering af samfundet omfattes af tilstrækkelig sikkerhed med henblik på at forbedre det indre markeds funktioner i den Europæiske Union (EU). Formålet er altså på samfundsmæssigt plan, og skal bidrage til at sikre samfundets, og dermed vores alles, interesser.